Rekonstrukcija Knez Mihailove ulice je deo šireg plana uređenja centra Beograda koji uključuje spajanje pešačke zone ove ulice sa Kalemegdanom. Projekat je iniciran kako bi se poboljšao izgled i funkcionalnost najpoznatije beogradske ulice, uz očuvanje njene istorijske vrednosti i kulturnog značaja.
Rekonstrukcija Knez Mihailove ulice u Beogradu predstavlja jedan od najambicioznijih gradskih projekata koji je gradonačelnik Aleksandar Šapić najavio kao značajan korak u modernizaciji i očuvanju istorijskog nasleđa glavnog grada.
Radovi će obuhvatiti potpuno uređenje ulice, uključujući zamenu podloge, restauraciju fasada, unapređenje javne rasvete i postavljanje savremenih urbanih mobilijara. Cilj je da se ulici vrati stari sjaj, uz integraciju modernih elemenata koji će je učiniti funkcionalnijom i atraktivnijom za posetioce i stanovnike.
„Došlo je vreme da sprovedemo u delo ideju koja je nastala još osamdesetih godina, kada je na predlog Brana Jovina trebalo da se ovaj deo od Kalemegdanske tvrđave do Terazijske česme pretvori u pešačku zonu, čime bi konačno bilo omogućeno Beograđanima i svima onima koji dođu u naš grad da nesmetano prolaze od beogradskog „Pobednika” i kroz čitav Kalamegdanski park skroz do Terazijske česme.”
„Sada imamo idejno rešenje i očekujemo da uskoro budu stvoreni uslovi da na delu Pariske, odavde do Gračaničke i do Uzun Mirkove, napravimo veliki trg, šetalište i pešačku zonu. Paralelno ćemo gledati da uradimo jednu vrstu rekonstrukcije Knez Mihailove, gde god je to moguće, sa posebnom pažnjom na plato ispred Filozofskog fakulteta, za koji smo već uradili projekat.” poručio je gradonačelnik Šapić u maju 2024. godine prilikom najave radova na novoj pešačkoj zoni.
Pored rekonstrukcije, planirano je uvođenje šatl-vozila, koje će nakon što bude uređen trg i pešačka zona, građane sa Donjeg Dorćola koji dođu tramvajem do Cara Dušana prevoziti do Uzun Mirkove i novog trga.
Projekat je osmišljen tako da olakša pristup građanima i turistima, istovremeno čuvajući prirodna i kulturna bogatstva. Planirano je i zatvaranje dela ulice za motorni saobraćaj kako bi se Knez Mihailova povezala sa Kalemegdanom, čime će postati jedinstvena pešačka zona od kulturnog i istorijskog značaja.
„Moramo da čuvamo prostor oko Kalemegdanske tvrđave i prirodna bogatstva koja imamo."
Očekuje se da rekonstrukcija bude završena u fazama, u zavisnosti od vremenskih uslova, a radovi će se obavljati tako da minimalno utiču na život građana i funkcionisanje centra grada.
Ova ulica nikad nije menjala svoj naziv, nekada je predstavljala najkraću vezu između Kalemegdana i varoši, a danas je kulturno središte prestonice. Tragovi antičke civilizacije utkani su u istoriju Knez Mihailove ulice, a u vreme Rimljana, jedan od glavnih prilaznih puteva, „Via cardo”, obuhvatao je najvećim delom područje danas najpoznatije beogradske ulice.
Početkom 20. veka Knez Mihailova ulica postaje popularno mesto za život među poznatim beogradskim porodicama koje su se bavile trgovinom, bankarstvom, politikom i industrijom.
Do osamdesetih godina prošlog veka Ulica kneza Mihaila imala je kolovoz i trotoare, a nakon temeljne rekonstrukcije pretvara se u pešačku zonu.
Danas je omiljeno mesto za šetnju brojnim turistima, ali i stanovnicima glavnog grada.