Izgradnjom Novog srpskog mosta i tunela koji će ići ispod Ulice Gavrila Principa i izlaziti u Bulevar despota Stefana spojiće se „saobraćajno najudaljeniji“ delovi grada, tako da će sa leve obale Dunava do Novog Beograda moći da se stigne za svega nekoliko minuta, što u današnjim uslovima deluje nezamislivo.
Projekat podrazumeva uklanjanje Starog savskog mosta, izgradnju Novog srpskog mosta preko Save na istom mestu, kao i izgradnju tunela od Ekonomskog fakulteta do Ulice despota Stefana. Nakon izgradnje Novog srpskog mosta sa novobeogradske strane biće formirana velika saobraćajna petlja, koja, između ostalog, podrazumeva i pet kružnih tokova na Novom Beogradu.
Tunel će ići dva kilometra ispod centra, imaće dve saobraćajne trake sa svake strane, a pored toga, ovaj projekat će omogućiti smanjenje zagađenja za 15 odsto i dodatno će rasteretiti saobraćaj u centru grada za 14 procenata.
Zahvaljujući Novom srpskom mostu ovaj projekat će moći da bude realizovan. Sa početkom izgradnje mosta počinje istovremeno i izgradnja tunela. Očekuje se da kada most bude bio gotov izgradnja tunela bude na oko 70% od konačne realizacije. Jedna tunelska cev biće već urađena, dok će gradnja druge biti uveliko u toku.
„Mali metro” znači da će se na tom potezu stizati i pre nego pravim metroom, jer metro ima stanice, a ovde nema zaustavljanja.
Izgradnju „Malog metroa” Grad radi u saradnji sa Republikom i kineskim partnerom.
Pripreme za ovaj projekat počele su 2024. godine kako bi bili stvoreni uslovi za početak planiranih radova.
Radovi na uklanjanju Starog savskog mosta su u toku, u Bulevaru despota Stefana izmeštanjem određene infrastrukture, poput električnih i kanalizacionih vodova stvaraju se uslovi za izgradnju tunela.
Nekadašnja trasa tramvaja koja je išla iz Ulice Milentija Popovića i preko Starog savskog mosta, pa potom Nemanjinom ulicom je promenjena.
Nove trase će menjati i premošćavati isti saobraćajni potez dok Novi srpski most bude u izgradnji. Nova trasa koju sada delimično pokrivaju autobusi takođe kreće iz ulice Milentija Popovića, a potom ulazi u Zemunski put i skreće pre Starog savskog mosta levo ka Brankovom mostu. Nakon toga sledi prelazak Brankovog mosta, a potom se isključuje desno u Ulicu Gavrila Principa. Tramvaji iz pravca grada sada se spuštaju Nemanjinom, skreću levo i koriste Most preko Ade, saobraćaju pored nove glavne autobuske stanice u bloku 42, pa dalje ulicom Jurija Gagarina starom trasom.
„Uspeli smo da promenimo projekat, jer je po prvobitnim planovima za tunel trebalo da se 'iseče' Ulica Gavrila Principa koja bi tako ostala isključena iz saobraćaja. Upravo zbog toga je projekat promenjen, pa se 'uranja' pod zemlju umesto da se ulazi u brdo, sve kako bi Gavrila Principa ostala prohodna i kako bi tom ulicom išli autobusi koji će menjati tramvaje. Svi koji voze automobile primetili su da smo Balkansku ulicu, na delu od Nemanjine do raskrsnice sa Gavrila Principa i Admirala Geprata, učinili dvosmernom da bi moglo da se stigne do Nemanjine ulice u zoni raskrsnice sa Sarajevskom, odnosno na isto mesto gde su prolazili tramvaji koji su 'silazili' sa Starog savskog mosta“, objasnio je gradonačelnik Šapić.
Radovi na izgradnji tunela neće dovesti do zatvaranja Bulevara despota Stefana.
Gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić je najavio da bi, prema informacijama kojima Grad raspolaže, radovi na izgradnji Novog srpskog mosta i jedne cevi tunela trebalo da traju do tri godine.
„U čitavoj priči dinamika neće zavisiti od Grada Beograda već i od kineskog partnera i međudržavnog sporazuma, ali mi zato već sada krećemo sa svim pripremnim radovima i obezbedićemo sve što je do nas da radovi počnu i završe se na vreme“, poručio je gradonačelnik Beograda i precizirao da je Vlada Srbije investitor, kako je i od samog početka bilo predviđeno.
„Grad je dao saglasnost Ministarstvu građevine, saobraćaja i infrastrukture za uklanjanje drumske saobraćajnice, tramvajskih koloseka, optičke veze sistema za nadzor saobraćaja, javnog osvetljenja i tramvajske kontaktne mreže, kao i za pribavljanje svih neophodnih dozvola za uklanjanje Starog savskog mosta, iako sam most nikada nije ni dobio građevinsku dozvolu, dakle 80 godina je na tom mestu nelegalno“, naveo je gradonačelnik Šapić.
Vrednost izgradnje tunela iznosi 235 miliona evra, finansijer je Vlada Republike Srbije, nosilac projekat je Direkcija za građevinsko zemljište i izgradnju grada Beograda, a ugovor o izgradnji potpisan je u novembru 2023. godine.