Slušaj vest
Veličina Slova

Grad Beograd sa ovom socijalnom merom postao je jedini grad u Evropi, sa više od 500.000 stanovnika koji ima besplatan javni prevoz.

Kvalitet i usluga javnog prevoza značajno su unapređeni. Posle višestrukog umanjenja cene karata i proširene grupe povlašćenih građana, od prvog dana 2025. godine javni prevoz je besplatan za sve

IMG-6521ccba7eebc25b2e773dcc831db2c0-V.jpg
beograd.rs

Gradonačelnik Aleksandar Šapić je ocenio da je rešenje o ukidanju plaćanja javnog prevoza najveći uspeh gradske vlasti u 2024. godini.

O značaju ove odluke izvestili su Evropska komisija, Kineska državna televizija CGTN i poznati italijanski dnevni list „Republika”.

DJI_20241228131549_0035_D.JPG
beograd.rs

Evropska komisija, 7. januara 2025. godine je objavila da je Beograd postao najveći evropski grad koji nudi besplatan javni prevoz svim svojim građanima. U tekstu na zvaničnom sajtu EK je istaknuto da je „Beograd, glavni grad Srbije, 1. januara 2025. uveo besplatan javni prevoz za sve svoje stanovnike. Sa populacijom od 1,7 miliona, postao je najveći evropski grad koji je usvojio takvu politiku”.

Kineska državna televizija CGTN napravila je prilog o besplatnom javnom prevozu u Beogradu, u kojem je pokazala veliku zainteresovanost i pozitivno ocenila ovu odluku gradonačelnika Aleksandra Šapića.

Italijanski dnevni list „Republika”, u tekstu objavljenom 8. januara 2024. godine pod nazivom „Besplatan gradski prevoz za sve, eksperiment za manje automobila u Beogradu, primeri u svetu”, u afirmativnom tonu su izveštavali da grad Beograd počev od 1. januara 2025. godine uvodi besplatan javni prevoz.

GSP novi autobusi3.png
beograd.rs

Navedena odluka se ističe kao pozitivan primer u cilju rešavanja saobraćajnih gužvi. Italijanski list, dodaje i da će do kraja 2027. godine Beograd izvršiti kompletnu zamenu vozila u javnom saobraćaju.

JAVNI PREVOZ.jpg
beograd.rs

„Cilj je da na kraju 2027. imamo sva nova vozila, bez naplate javnog prevoza, što nijedan grad u svojoj istoriji u ovako kratkom periodu nije uradio.”

Aleksandar Šapić, gradonačelnik Beograda

67770 (1).jpg
beograd.rs

U Beogradu se od jula 2022. godine godine sprovodi najveća reforma javnog prevoza ikada.

Do kraja 2025. godine na ulicama Beograda, svi autobusi javnog prevoza mlađi od dve godine biće plave boje.

Do kraja 2027, a najkasnije do početka 2028. godine više neće biti vozila u javnom prevozu koja bi bila starija od dve-tri godine.

60886.jpg
beograd.rs

Tokom 2025. godine pojačaće se frekvencija vozila u javnom prevozu, a ideja je da nema linije u širem centru grada koja se čeka duže od deset minuta.

U februaru 2025. godine, raspisana je javna nabavka za kupovinu još 300 novih autobusa na gas i 100 novih tramvaja.

Gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić, 13. marta 2025. godine je obišao pogon JKP-a „GSP Beograd” na Novom Beogradu gde je stiglo 40 novih zglobnih plavih autobusa.

FOTO 9.jpg
beograd.rs

Ovaj kontingent autobusa deo je isporuke u kojoj je Grad dobio 100 novih autobusa. Do početka maja 2025. očekuje se isporuka dodatnih 50 solo-autobusa, čime će biti završena nabavka koja je započeta 2024. godine.

FOTO 8.jpg
beograd.rs

„Naša je procena da za godinu i po do dve nećemo imati na ulicama vozila starija od tri i po godine, po čemu ćemo takođe biti jedinstven grad u Evropi".

Gradonačelnik Aleksandar Šapić, na KZN, 8. oktobra 2024. godine.

Trenutno se na ulicama Beograda nalazi više od 800 novih autobusa, a u naredne dve godine Grad Beograd će imati praktično, potpuno nov vozni park

Prvi put, privatni prevoznici su obavezani ugovorima da kupuju nove autobuse. Njihova obaveza je da kupe 50 odsto novih vozila, a drugih 50 odsto u roku od tri godine. 

Prema najavama gradonačelnika Šapića, uskoro treba da stignu novi tramvaji koji su naručeni 2024. godine, a zatim i preostala 23. Grad planira da raspiše tender za reparaciju 25 španskih tramvaja. Uz 100 novih koji će biti izrađeni specijalno za naš šinski sistem potpuno će biti obnovljen tramvajski vozni park.

Reforma javnog prevoza započeta je tokom prvog mandata gradonačelnika Aleksandra Šapića sa ciljem poboljšanja kvaliteta usluga i vraćanja poverenja građana.

Nakon dvanaest godina kontrola i novac u javnom prevozu vraćeni su u ruke Beograđana. Raskinut je ugovor sa „Kentkartom“ i osnovano je novo gradsko preduzeće „Naplata prevozne usluge“. Na taj način je sav novac vraćen u Grad Beograd, kao i potpuna kontrola nad svim informacijama. 

U vozilima su, u periodu dok javni prevoz nije postao besplatan za sve 1. januara 2025. godine, bili postavljeni uređaji za plaćanje svim platnim karticama, dok je u prethodnom sistemu, postojala mogućnost plaćanja samo uz „Masterkard“. 

Novi sistem naplate karata 


Pre uvođenja besplatnog javnog prevoza za sve od 1. januara 2025. godine, za samo mesec dana od raskida ugovora sa „Kentkartom“ tokom 2022. godine uspostavljen je novi sistem naplate karta, putem SMS poruka. Tokom perioda u kojem se karta u javnom prevozu kupovala, do 1. januara 2025. godine, ovaj sistem je značajno bio jednostavniji i efikasniji u odnosu na prethodni. Pored SMS-a, karte su se mogle kupovati i na trafikama širom Beograda, prodajnim mestima JKP „Naplata prevozne usluge“, putem aplikacije, a u vozilima je bilo omogućeno plaćanje svim platnim karticama (u starom sistemu postojala mogućnost plaćanja samo uz „Masterkard“).

60890.jpg
beograd.rs

Višestruko umanjenje cene karata

Pre nego što je stupila na snagu Odluka o besplatnom javnom prevozu za sve od 1. januara 2025. godine, višestruko su umanjene cene karata u javnom prevozu.

Karta koju su Beograđani najviše koristili, za 90 minuta vožnje, koštala je 50 dinara (u prethodnom sistemu njena cena bila je 90 dinara), dok su mesečne karte čija cena se u zavisnosti od zone i kategorije kretala između 3.300 i 4.500 dinara, smanjene na 2.200 za A i B zonu, odnosno 3.300 za obe zone. Umanjene su bile i cene dnevnih i nedeljnih karata, dok je cena mesečne karte umanjena i izjednačena za sve povlašćene kategorije putnika, iznosila je 1.000 dinara. 

IMG_6204.jpeg
beograd.rs

Uvedena je nova aplikacija koja pruža mogućnost svakom putniku da prati i sazna za koliko minuta stiže vozilo javnog prevoza. Ova aplikacija nudi pregled čitave trase svih linija, kao i prijavu problema u gradskom prevozu. Ovim je i građanima omogućena puna kontrola nad prevozom koji im je na usluzi.

Aplikacija za javni gradski prevoz „Beograd Plus“ je dostupna svim korisnicima javnog prevoza u glavnom gradu od jula 2023. godine.

Besplatan prevoz za srednjoškolce i penzionere

Odluci o besplatnom javnom prevozu za sve prethodile su mere koje su se odnosile na proširenje povlašćenih kategorija građana. Tako je prvi put u Beogradu uveden besplatan javni prevoz za srednjoškolce, kao i doživotne kartice za javni prevoz za beogradske penzionere. U prethodnom sistemu, srednjoškolci su plaćali kartu po povlašćenoj ceni.

Za razliku od prethodnog sistema, nakon što dobiju svoju karticu za javni prevoz, ona je srednjoškolcima važila do kraja školovanja, a korišećenje gradskog prevoza za njih je, po prvi put bilo potpuno besplatno.

Beogradski penzioneri su u prethodnom sistemu svake godine obnavljali svoje kartice za javni prevoz i za to plaćali povlašćenu cenu. Uvođenjem novog sistema, nakon što dobiju svoju karticu za javni prevoz, koja je bila besplatna, ona im je važila doživotno.

Besplatan noćni prevoz za sve

Pre uvođenja besplatnog javnog prevoza za sve, noćni prevoz je bio besplatan za sve građane. U prethodnom sistemu se plaćao.

Cena karte za noćni prevoz je bila 150 dinara za jednu vožnju. U novom sistemu koji je uveden u okviru reforme javnog prevoza noćni prevoz u Beogradu je postao besplatan za sve.


Ove table, kakve postoje u svega nekoliko evropskih metropola, prikazuju vreme dolaska vozila, broj stanica koliko je svako od njih udaljeno, kao i koje linije prolaze na toj trasi. Daju i informaciju o tačnom vremenu i temperaturi. One su prvo postavljene na više od 1.000 stajališta u Beogradu, a u planu je da svako stajalište ima informativnu tablu.

60452.jpg
beograd.rs

„Očekujemo da se svaki Beograđanin, bez obzira na to u kom delu grada
živeo, oseća jednako važno, da kada čeka svoj prevoz ne kisne, a ne da samo u centru grada ljudi mogu da sednu na klupu i čekaju prevoz onako kako dolikuje. “

Aleksandar Šapić, gradonačelnik Beograda

Takođe, plan ove Gradske uprave je da sva stajališta javnog prevoza na teritoriji Beograda izgledaju identično, da poseduju informativnu tablu, nadstrešnicu i đubrijeru.


Jedna od stavki u okviru reforme javnog prevoza koja je dodatno unapređena kako bi i nivo same usluge prema građanima bio podignut jeste i osavremenjivanje monitoringa i upravljanja javnim prevozom u Beogradu.

Oprerativno-kontrolni centar Sekreterijata za javni prevoz potpuno je renoviran, kupljena je nova, savremena oprema, zaposlen je veći broj ljudi. U sva vozila uveden je dupli GPS sistem kako bi praćenje i kontola vozila bili unapređeni.

„Zahvaljujući novom softveru imaćemo apsolutnu kontrolu i sve podatke o pozicijama na kojima se nalazi autobus, pa ukoliko se dogodi da „skrene” sa trase biće automatski kažnjen. Promenili smo i pravilnik jer po dosadašnjem nije bilo moguće napisati veću kaznu od 200.000 dinara po jednom autobusu, a sada će to biti omogućeno.“

Aleksandar Šapić, gradonačelnik Beograda

Uvedena je standardizacija svih vozila koja učestvuju u javnom prevozu na teritoriji Grada Beograda i dosad je sertifikovano više od 2.000 vozila.

60453.jpg
beograd.rs

Svako vozilo mora da poseduje: dupli GPS sistem za praćenje, zvučnu najavu stajališta, vaj-faj uređaj i displej sa najavom stajališta. Prvi put su uvedene kontrole čistoće vozila i ispravnosti klimatizacije u letnjim mesecima, odnosno grejanja tokom zime. 

Značajno su poboljšani uslovi rada vozačima u GSP-u: u januaru 2022. godine prosečna plata vozača bila je 82.125 dinara, a u januaru 2025. godine njihova prosečna plata je 142.624 dinara.Takođe, oni su nekada radili šest dana nedeljno, a danas njihova radna nedelja ima pet radnih dana. Prosečna plata za tehničko osoblje pri GSP-u u januaru 2022. godine iznosila je 66.697 dinara, a u januaru 2025. godine njihova prosečna plata je 114.000 dinara.  

U periodu od juna 2022. godine nijedan vozač u GSP-u nije ostao bez posla. 

„Sa novih 1.300 vozila u narednih godinu i po dana menjamo iz korena sliku javnog prevoza. Očekujem da ćemo imati optimalan broj vozača u GSP-u koji će biti zadovoljni time što rade. Zahvalan sam ljudima zaposlenim u tom preduzeću, kao i sindikatima, i mislim da bi bilo nefer reći da nismo mnogo uradili u poslednjih godinu i po ili dve.“

Gradonačelnik Aleksandar Šapić

Podeli vest