Изградњом Новог српског моста и тунела који ће ићи испод Улице Гаврила Принципа и излазити у Булевар деспота Стефана спојиће се „саобраћајно најудаљенији“ делови града, тако да ће са леве обале Дунава до Новог Београда моћи да се стигне за свега неколико минута, што у данашњим условима делује незамисливо.
Пројекат подразумева уклањање Старог савског моста, изградњу Новог српског моста преко Саве на истом месту, као и изградњу тунела од Економског факултета до Улице деспота Стефана. Након изградње Новог српског моста са новобеоградске стране биће формирана велика саобраћајна петља, која, између осталог, подразумева и пет кружних токова на Новом Београду.
Тунел ће ићи два километра испод центра, имаће две саобраћајне траке са сваке стране, а поред тога, овај пројекат ће омогућити смањење загађења за 15 одсто и додатно ће растеретити саобраћај у центру града за 14 процената.
Захваљујући Новом српском мосту овај пројекат ће моћи да буде реализован. Са почетком изградње моста почиње истовремено и изградња тунела. Очекује се да када мост буде био готов изградња тунела буде на око 70% од коначне реализације. Једна тунелска цев биће већ урађена, док ће градња друге бити увелико у току.
„Мали метро” значи да ће се на том потезу стизати и пре него правим метроом, јер метро има станице, а овде нема заустављања.
Изградњу „Малог метроа” Град ради у сарадњи са Републиком и кинеским партнером.
Припреме за овај пројекат почеле су 2024. године како би били створени услови за почетак планираних радова.
Радови на уклањању Старог савског моста су у току, у Булевару деспота Стефана измештањем одређене инфраструктуре, попут електричних и канализационих водова стварају се услови за изградњу тунела.
Некадашња траса трамваја која је ишла из Улице Милентија Поповића и преко Старог савског моста, па потом Немањином улицом је промењена.
Нове трасе ће мењати и премошћавати исти саобраћајни потез док Нови српски мост буде у изградњи. Нова траса коју сада делимично покривају аутобуси такође креће из улице Милентија Поповића, а потом улази у Земунски пут и скреће пре Старог савског моста лево ка Бранковом мосту. Након тога следи прелазак Бранковог моста, а потом се искључује десно у Улицу Гаврила Принципа. Трамваји из правца града сада се спуштају Немањином, скрећу лево и користе Мост преко Аде, саобраћају поред нове главне аутобуске станице у блоку 42, па даље улицом Јурија Гагарина старом трасом.
„Успели смо да променимо пројекат, јер је по првобитним плановима за тунел требало да се 'исече' Улица Гаврила Принципа која би тако остала искључена из саобраћаја. Управо због тога је пројекат промењен, па се 'урања' под земљу уместо да се улази у брдо, све како би Гаврила Принципа остала проходна и како би том улицом ишли аутобуси који ће мењати трамваје. Сви који возе аутомобиле приметили су да смо Балканску улицу, на делу од Немањине до раскрснице са Гаврила Принципа и Адмирала Гепрата, учинили двосмерном да би могло да се стигне до Немањине улице у зони раскрснице са Сарајевском, односно на исто место где су пролазили трамваји који су 'силазили' са Старог савског моста“, објаснио је градоначелник Шапић.
Радови на изградњи тунела неће довести до затварања Булевара деспота Стефана.
Градоначелник Београда Александар Шапић је најавио да би, према информацијама којима Град располаже, радови на изградњи Новог српског моста и једне цеви тунела требало да трају до три године.
„У читавој причи динамика неће зависити од Града Београда већ и од кинеског партнера и међудржавног споразума, али ми зато већ сада крећемо са свим припремним радовима и обезбедићемо све што је до нас да радови почну и заврше се на време“, поручио је градоначелник Београда и прецизирао да је Влада Србије инвеститор, како је и од самог почетка било предвиђено.
„Град је дао сагласност Министарству грађевине, саобраћаја и инфраструктуре за уклањање друмске саобраћајнице, трамвајских колосека, оптичке везе система за надзор саобраћаја, јавног осветљења и трамвајске контактне мреже, као и за прибављање свих неопходних дозвола за уклањање Старог савског моста, иако сам мост никада није ни добио грађевинску дозволу, дакле 80 година је на том месту нелегално“, навео је градоначелник Шапић.
Вредност изградње тунела износи 235 милиона евра, финансијер је Влада Републике Србије, носилац пројекат је Дирекција за грађевинско земљиште и изградњу града Београда, а уговор о изградњи потписан је у новембру 2023. године.