Град Београд са овом социјалном мером постао је једини град у Европи, са више од 500.000 становника који има бесплатан јавни превоз.
Квалитет и услуга јавног превоза значајно су унапређени. После вишеструког умањења цене карата и проширене групе повлашћених грађана, од првог дана 2025. године јавни превоз је бесплатан за све.
Градоначелник Александар Шапић је оценио да је решење о укидању плаћања јавног превоза највећи успех градске власти у 2024. години.
О значају ове одлуке известили су Европска комисија, Кинеска државна телевизија CGTN и познати италијански дневни лист „Република”.
Европска комисија, 7. јануара 2025. године је објавила да је Београд постао највећи европски град који нуди бесплатан јавни превоз свим својим грађанима. У тексту на званичном сајту ЕК је истакнуто да је „Београд, главни град Србије, 1. јануара 2025. увео бесплатан јавни превоз за све своје становнике. Са популацијом од 1,7 милиона, постао је највећи европски град који је усвојио такву политику”.
Кинеска државна телевизија CGTN направила је прилог о бесплатном јавном превозу у Београду, у којем је показала велику заинтересованост и позитивно оценила ову одлуку градоначелника Александра Шапића.
Италијански дневни лист „Република”, у тексту објављеном 8. јануара 2024. године под називом „Бесплатан градски превоз за све, експеримент за мање аутомобила у Београду, примери у свету”, у афирмативном тону су извештавали да град Београд почев од 1. јануара 2025. године уводи бесплатан јавни превоз.
Наведена одлука се истиче као позитиван пример у циљу решавања саобраћајних гужви. Италијански лист, додаје и да ће до краја 2027. године Београд извршити комплетну замену возила у јавном саобраћају.
У Београду се од јула 2022. године године спроводи највећа реформа јавног превоза икада.
До краја 2025. године на улицама Београда, сви аутобуси јавног превоза млађи од две године биће плаве боје.
До краја 2027, а најкасније до почетка 2028. године више неће бити возила у јавном превозу која би била старија од две-три године.
Током 2025. године појачаће се фреквенција возила у јавном превозу, а идеја је да нема линије у ширем центру града која се чека дуже од десет минута.
У фебруару 2025. године, расписана је јавна набавка за куповину још 300 нових аутобуса на гас и 100 нових трамваја.
Градоначелник Београда Александар Шапић, 13. марта 2025. године је обишао погон ЈКП-а „ГСП Београд” на Новом Београду где је стигло 40 нових зглобних плавих аутобуса.
Овај контингент аутобуса део је испоруке у којој је Град добио 100 нових аутобуса. До почетка маја 2025. очекује се испорука додатних 50 соло-аутобуса, чиме ће бити завршена набавка која је започета 2024. године.
Тренутно се на улицама Београда налази више од 800 нових аутобуса, а у наредне две године Град Београд ће имати практично, потпуно нов возни парк.
Први пут, приватни превозници су обавезани уговорима да купују нове аутобусе. Њихова обавеза је да купе 50 одсто нових возила, а других 50 одсто у року од три године.
Према најавама градоначелника Шапића, ускоро треба да стигну нови трамваји који су наручени 2024. године, а затим и преостала 23. Град планира да распише тендер за репарацију 25 шпанских трамваја. Уз 100 нових који ће бити израђени специјално за наш шински систем потпуно ће бити обновљен трамвајски возни парк.
Реформа јавног превоза започета је током првог мандата градоначелника Александра Шапића са циљем побољшања квалитета услуга и враћања поверења грађана.
Након дванаест година контрола и новац у јавном превозу враћени су у руке Београђана. Раскинут је уговор са „Кенткартом“ и основано је ново градско предузеће „Наплата превозне услуге“. На тај начин је сав новац враћен у Град Београд, као и потпуна контрола над свим информацијама.
У возилима су, у периоду док јавни превоз није постао бесплатан за све 1. јануара 2025. године, били постављени уређаји за плаћање свим платним картицама, док је у претходном систему, постојала могућност плаћања само уз „Мастеркард“.
Нови систем наплате карата
Пре увођења бесплатног јавног превоза за све од 1. јануара 2025. године, за само месец дана од раскида уговора са „Кенткартом“ током 2022. године успостављен је нови систем наплате карта, путем СМС порука. Током периода у којем се карта у јавном превозу куповала, до 1. јануара 2025. године, овај систем је значајно био једноставнији и ефикаснији у односу на претходни. Поред СМС-а, карте су се могле куповати и на трафикама широм Београда, продајним местима ЈКП „Наплата превозне услуге“, путем апликације, а у возилима је било омогућено плаћање свим платним картицама (у старом систему постојала могућност плаћања само уз „Мастеркард“).
Вишеструко умањење цене карата
Пре него што је ступила на снагу Одлука о бесплатном јавном превозу за све од 1. јануара 2025. године, вишеструко су умањене цене карата у јавном превозу.
Карта коју су Београђани највише користили, за 90 минута вожње, коштала је 50 динара (у претходном систему њена цена била је 90 динара), док су месечне карте чија цена се у зависности од зоне и категорије кретала између 3.300 и 4.500 динара, смањене на 2.200 за А и Б зону, односно 3.300 за обе зоне. Умањене су биле и цене дневних и недељних карата, док је цена месечне карте умањена и изједначена за све повлашћене категорије путника, износила је 1.000 динара.
Уведена је нова апликација која пружа могућност сваком путнику да прати и сазна за колико минута стиже возило јавног превоза. Ова апликација нуди преглед читаве трасе свих линија, као и пријаву проблема у градском превозу. Овим је и грађанима омогућена пуна контрола над превозом који им је на услузи.
Апликација за јавни градски превоз „Београд Плус“ је доступна свим корисницима јавног превоза у главном граду од јула 2023. године.
Бесплатан превоз за средњошколце и пензионере
Одлуци о бесплатном јавном превозу за све претходиле су мере које су се односиле на проширење повлашћених категорија грађана. Тако је први пут у Београду уведен бесплатан јавни превоз за средњошколце, као и доживотне картице за јавни превоз за београдске пензионере. У претходном систему, средњошколци су плаћали карту по повлашћеној цени.
За разлику од претходног система, након што добију своју картицу за јавни превоз, она је средњошколцима важила до краја школовања, а коришећење градског превоза за њих је, по први пут било потпуно бесплатно.
Београдски пензионери су у претходном систему сваке године обнављали своје картице за јавни превоз и за то плаћали повлашћену цену. Увођењем новог система, након што добију своју картицу за јавни превоз, која је била бесплатна, она им је важила доживотно.
Бесплатан ноћни превоз за све
Пре увођења бесплатног јавног превоза за све, ноћни превоз је био бесплатан за све грађане. У претходном систему се плаћао.
Цена карте за ноћни превоз је била 150 динара за једну вожњу. У новом систему који је уведен у оквиру реформе јавног превоза ноћни превоз у Београду је постао бесплатан за све.
Ове табле, какве постоје у свега неколико европских метропола, приказују време доласка возила, број станица колико је свако од њих удаљено, као и које линије пролазе на тој траси. Дају и информацију о тачном времену и температури. Оне су прво постављене на више од 1.000 стајалишта у Београду, а у плану је да свако стајалиште има информативну таблу.
„Очекујемо да се сваки Београђанин, без обзира на то у ком делу града
живео, осећа једнако важно, да када чека свој превоз не кисне, а не да само у центру града људи могу да седну на клупу и чекају превоз онако како доликује. “
Такође, план ове Градске управе је да сва стајалишта јавног превоза на територији Београда изгледају идентично, да поседују информативну таблу, надстрешницу и ђубријеру.
Једна од ставки у оквиру реформе јавног превоза која је додатно унапређена како би и ниво саме услуге према грађанима био подигнут јесте и осавремењивање мониторинга и управљања јавним превозом у Београду.
Опреративно-контролни центар Секретеријата за јавни превоз потпуно је реновиран, купљена је нова, савремена опрема, запослен је већи број људи. У сва возила уведен је дупли ГПС систем како би праћење и контола возила били унапређени.
„Захваљујући новом софтверу имаћемо апсолутну контролу и све податке о позицијама на којима се налази аутобус, па уколико се догоди да „скрене” са трасе биће аутоматски кажњен. Променили смо и правилник јер по досадашњем није било могуће написати већу казну од 200.000 динара по једном аутобусу, а сада ће то бити омогућено.“
Уведена је стандардизација свих возила која учествују у јавном превозу на територији Града Београда и досад је сертификовано више од 2.000 возила.
Свако возило мора да поседује: дупли ГПС систем за праћење, звучну најаву стајалишта, вај-фај уређај и дисплеј са најавом стајалишта. Први пут су уведене контроле чистоће возила и исправности климатизације у летњим месецима, односно грејања током зиме.
Значајно су побољшани услови рада возачима у ГСП-у: у јануару 2022. године просечна плата возача била је 82.125 динара, а у јануару 2025. године њихова просечна плата је 142.624 динара.Такође, они су некада радили шест дана недељно, а данас њихова радна недеља има пет радних дана. Просечна плата за техничко особље при ГСП-у у јануару 2022. године износила је 66.697 динара, а у јануару 2025. године њихова просечна плата је 114.000 динара.
У периоду од јуна 2022. године ниједан возач у ГСП-у није остао без посла.
„Са нових 1.300 возила у наредних годину и по дана мењамо из корена слику јавног превоза. Очекујем да ћемо имати оптималан број возача у ГСП-у који ће бити задовољни тиме што раде. Захвалан сам људима запосленим у том предузећу, као и синдикатима, и мислим да би било нефер рећи да нисмо много урадили у последњих годину и по или две.“